Hva er det som henger over Løren stasjon

Du har sikkert tatt t-banen fra Løren og sett en merkelig tromme henge ned fra veggen ved inngangen og lurt på hva det egentlig er. Ruter har skrevet litt om kunsten i sin informasjonsbrosjyre om Kunsten på Løren Stasjon.

Kunstverket ved inngangspartiet til Løren stasjon, «Rythm Wars – Interval» av Camille Norment (f. 1970) er formet som en skarptromme, hengende på stasjonens fasade med skarptrommens stativ klamrende og klatrende fra fasaden og taket. Hele verket er som frosset i tiden, det er som om den edderkopplignende konstruksjonen når som helst skal fortsette på sin ferd opp eller ned av veggen.

Trommen lyser og hilser reisende velkommen, og henspiller slik på stasjonsklokker – kanskje det tydeligste arkitektoniske tegnet, uansett periode, på at det her nettopp er en stasjon du har kommet til. Trommen har ingen lyd eller rytme, men togene under bakken går taktfast gjennom ruten sin.

Om kunstneren

Camille Norment er en amerikansk kunstner og musiker bosatt i Oslo. Norment arbeider i en rekke medier, og er kanskje mest kjent for sitt bidrag til Veneziabiennalen i 2015. Som i det stedspesifikke arbeidet i den nordiske paviljongen i Venezia, går lyd og de fysiske objekter hånd i hånd i mange av Norments verk.

Spesielt har Norment arbeidet med instrumentet glassharmonika. I noen verk kan vi høre lyden, som i «Rapture» til Veneziabiennalen.

Andre steder, som i «Rythm Wars – Interval» på Løren stasjon, følges ikke det fysiske verket av et lydspor, men siden verket er forment som en skarptromme er det som musikken likevel til stede.